سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستیِ برادران دنیایی، بر اثر زودْ گسلیِ علل آن، گسسته می شود . [امام علی علیه السلام]

و اما مثال دوم از قاعده سیب کرم خورده :

وضعیت شاغلان در خصوص زنان شاغل در کشور:

?سمت سالم و زیبای سیب:

الف) در تبلیغات اعلام می‌کنند که کار در بیرون از منزل حق مسلم زنان است. و اینکه زنان در خانه بنشینند و مردان کار کنند یک ظلم است. این جمله تا حدی درست است.

ب) به موازات این نوع از تبلیغات، صنعت نیز به میدان آمد. با طراحی دستگاههای جدیدی که در منزل جای خود را در نزد مخاطبان باز کردند، کاربردهایی تازه یافته و این مهم عملی شد. از این دستگاه ها می توان به ماشین های ظرفشویی اشاره نمود، که در تبلیغات صنعتی هدف این نوع دستگاه ها را "سرعت بخشی به زندگی بشر! برشمردند"

ادامه دارد...??????

 

? سمت ترک خورده سیب یا همان کرم خورده:

الف) ضربات روحی به زنام و استثمار اقتصادی:

جریان سرمایه داری به سمتی پیش می رفت که با بحران نیروی کار و بازدهی دست به گریبان می شد. بدین نحو که میزان کار انجام شده با هزینه صرف شده "تناسب" نداشت.

منظور ما در اینجا از واژه "تناسب" سود بیشتر برای کارفرماست. به زبان ساده تر حضور کارگران مرد در سیستم، برخی مشکلات را به همراه داشت. چون مردان جامعه مسئولیت اقتصادی خانواده را بر دوش داشتند، می بایست هزینه بیشتری برای مزد کار خویش دریافت می‌کردند و در ازای آن، میزان کار استاندارد یک انسان را انجام دادند.

از طرفی اگر به آنها ظلمی می شد می‌توانستند اعتراض کرده و دست به اعتصاب یا حتی برخورد فیزیکی و... بزنند.

این مهم انجام استثمار اقتصادی را مشکل می نمود و عملاً کارخانه دارها و سرمایه داران نمی‌توانستند حکمرانی کنند.

 از طرفی زنان در جامعه دارای چند خصوصیت بودند:

 1. کارها را دقیق می توانستند انجام دهند چون جزئی نگرند. از طرفی اگر به آنها ظلمی می شد، برخلاف مردان نمی‌توانند به دلیل فیزیک جسمی دست به اعتراض زده یا علی الخصوص موضوع برخورد فیزیکی عملاً منتفی می‌شد. همه اینها را در کنار قیمت ارزان دستمزد آنها بگذارید. در نتیجه:

? برای اینکه آنها را از خانه‌ها بیرون بکشند نیاز بود که راهکارهایی برای این مهم اندیشیده شود در نتیجه ساختن دستگاه هایی که می توانست در امور خانه داری کمک کنند این مهم را سرعت بخشید. وگرنه عملاً هدف، سرعت بخشی به زندگی کلی "بشر!" نبود بلکه سرعت بخشی به زندگی "سرمایه داران و کارخانه داران" بود.

?استثمار زنان باعث شده سرمایه کارخانه داران افزایش یابد با حذف نیروی کار مرد در سیستم و جایگزینی آنان با زنان این مهم بیشتر دیده می شود.

ب) ضربات اجتماعی:

? با حذف نیروی کار مرد در بازار و جایگزینی آنان توسط زنان یک اتفاق در درازمدت رقم می‌خورد. زنان با حقوقی کمتر از یک سوم حقوق یک مرد کار می کنند از طرفی مردان از کار بیکار شده سبب تضعیف اقتصاد آنان می گردد این در حالیست که در فرهنگ خانواده رکن اقتصادی خانواده با مرد خانواده است تقریباً از آن می‌توان کامل تر توضیح داد که چرا سن ازدواج بالا رفته است. چرا که یکی از دلایلی که مردان به سمت ازدواج نمی روند "ضعف در اقتصاد" است. این مهم نیز یکی از ارکان به‌هم‌ریختگی فرهنگی در جامعه است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط حرف و حدیث 97/5/8:: 12:0 عصر     |     () نظر